Bruksizm

Co to jest bruksizm?

Bruksizm – inaczej zespół Costena jest to termin medyczny używany jako określenie zgrzytania zębami. Bruksizm jest zaliczany do parasomnii. Jest to zaburzenie ruchowe występujące podczas snu. Bruksizm zaliczany jest do grupy zaburzeń układu ruchowego narządu żucia. Bruksizm polega na zaciskaniu zębów i/lub zgrzytaniu nimi. Jedną z przyczyn zespołu Costena jest problem z radzeniem sobie ze stresem w codziennym życiu. Większość pacjentów, których dotyczy problem jest nieświadomych występowania tej przypadłości, gdyż objawy bruksizmu pojawiają się przede wszystkim w nocy, a co za tym idzie kontrola ruchowości żuchwy jest zaburzona. Choroba powoduje rozchwianie zębów zarówno w szczęce jak i w żuchwie, zużycie zębów (starcie koron zębowych czy też pękanie szkliwa), a także zmiany zwyrodnieniowe w stawach skroniowo-żuchwowych. Do głównych objawów schorzenia zalicza się: przewlekłe bóle głowy oraz zmiany na zębach.

Na czym polega leczenie?

W leczeniu bruksizmu wykorzystuje się toksynę botulinową (botoks), która aplikowana jest w mięśnie żwacze, czego efektem jest ich osłabienie. Wstrzyknięcie botoksu w mięśnie nie powoduje zaburzeń naturalnej mimik i twarzy (uśmiechanie się), a także nie wpływa na funkcję żucia (nie osłabia jej).  Ilość preparatu niezbędna do zniwelowania objawów bruksizmu jest indywidualnie dobierana podczas konsultacji kwalifikującej pacjenta do zabiegu. Zabieg leczenia bruksizmu przy użyciu toksyny botulinowej jest rekomendowany jako alternatywa dla metod tradycyjnych (szyna blokująca stosowana w nocy).

Jakie są efekty pozabiegowe?

Głównym celem terapii bruksizmu jest zmniejszenie napięcia mięśni żwaczy poprzez ich utrzymanie w osłabionym stanie. Do kolejnych efektów należy zaliczyć redukcję objawów towarzyszących, czyli: zniwelowanie problemu zgrzytania zębami jak również osłabienie bądź całkowita redukcja bóli głowy czy mięśni żwaczy. U większości pacjentów wykonujących zabieg toksyną botulinową ból żwaczy ustępuje już następnego dnia po wykonaniu zabiegu.

Czy leczenie bruksizmu toksyną botulinową to zabieg jednorazowy?

Ilość zabiegów redukujących objawy bruksizmu jest zależna od stopnia zaawansowania objawów schorzenia. Leczenie bruksizmu zazwyczaj jest etapowe i może trwać ok. 3 miesiące. Zdarza się, iż wymagana jest większa liczba zabiegów umożliwiających uzyskanie satysfakcjonujących dla pacjenta efektów.