Leczenie odcisków

Odciski

Odciskiem nazywamy punktowy obszar hiperkeratozy (nadmiernego rogowacenia naskórka). Pod wpływem ucisku skóra „broni się” poprzez nadmierne rogowacenie. Gdy nacisk jest stały, punktowy, komórki rogowe narastają w głąb skóry, uciskając na
zakończenia nerwowe, powodują ból.

Miejsce powstawania:
Odciski najczęściej pojawiają się na: przodostopiu (okolice stawów śródstopno-paliczkowych), grzbietowej stronie palców (okolice stawów paliczkowych, zazwyczaj na małym palcu), między palcami stóp oraz sporadycznie w okolicy pięt.

Przyczyny powstawania:
Długotrwały punktowy ucisk, niedopasowane obuwie, deformacje kostne, płaskostopie podłużne i poprzeczne.

Leczenie:
Zabieg podologiczny polega na mechanicznym usunięciu zmiany za pomocą skalpela lub dłutka. W celu odpowiedniej regeneracji tkanki nakładany jest opatrunek z odciążeniem. W przypadku dużych zmian konieczne jest powtórzenie zabiegu.
W przypadku bardzo głębokich odcisków możliwe jest usunięcie chirurgiczne. Nierzadko wiąże się to z założeniem szwów.

Podolog radzi:
Nie należy stosować rynkowych preparatów na odciski. Powodują one rozmiękczenie zmiany bez jej usunięcia oraz podrażnienie otaczającej zdrowej skóry. Istotne jest także odróżnienie odcisku i brodawki wirusowej (pot. kurzajki). Próba samodzielnego zlikwidowania brodawki wirusowej będzie skutkować przeniesieniem zmiany. Nie powinniśmy zwlekać z usunięciem odcisków. Często małe lub niedające odczuć bólowych odciski są ignorowane. Nieusunięte mogą narastać głębiej do skóry, powodując ból, a nawet stan zapalny. Pod szczególną kontrolą powinni być pacjenci z chorobami przewlekłymi, m.in cukrzycą. Bardzo ważna jest profilaktyka.

Należy:
Nosić dopasowane wygodne obuwie, stosować wkładki oraz indywidualne odciążenia. Istotna jest też codzienna pielęgnacja oraz kontrola u specjalisty.