Proktologia

Hemoroidy są bardzo powszechnym problemem obecnych czasów, dlatego też Revival Clinic wychodzi naprzeciw potrzebom pacjentów i oferuje trzy najskuteczniejsze metody leczenia hemoroidów: metodę Barrona, metodę chirurgiczną oraz metodę laserową.

Co to są hemoroidy?
Hemoroidy, czyli żylaki odbytu, to najczęściej występujący problem proktologiczny, dotyczący 50% populacji dorosłej. Do predyspozycji wpływających na wystąpienie choroby zaliczamy: nadwagę, nawracające zaparcia, siedzący tryb życia oraz ciążę, a częstość występowania choroby wzrasta wraz z wiekiem oraz wraz z nadmiernym korzystaniem z używek typu kawa, alkohol, papierosy.

Jakie są główne objawy hemoroidów?
Do głównych symptomów charakteryzujących chorobę hemoroidalną zaliczamy: krwawienie, ból, swędzenie, pieczenie, uczucie pustego parcia, uczucie niecałkowitego wypróżnienia, wypadanie guzków hemoroidalnych, nieszczelność odbytu.

Jak różnicujemy hemoroidy?
Choroba hemoroidalna obejmuje dwa typy hemoroidów, zróżnicowanych pod względem ich występowania. Zmiany hemoroidalne dzielimy zatem na zewnętrzne i wewnętrzne. Ich rodzaj różnicujemy na podstawie ich położenia w stosunku do linii grzebieniastej (wewnętrzne – powyżej linii, zewnętrzne – poniżej).

Hemoroidy wewnętrzne klasyfikujemy na podstawie skali stopniowej, określonej na podstawie stopnia wypadania hemoroidów z odbytu:

• Stopień I – hemoroidy niewypadające, są to powiększone naczynia krwionośne
  • Stopień II – hemoroidy wypadające podczas parcia, cofają się samoistnie
  • Stopień III – hemoroidy wypadające podczas parcia, odprowadzalne
  • Stopień IV – hemoroidy pozostające na zewnątrz, nieoprowadzalne

Istnieje możliwość, iż u niektórych osób objawy choroby hemoroidalnej dotyczą obu typów hemoroidów występujących jednocześnie.

Jak rozpoznajemy hemoroidy?
Podstawą rozpoznania hemoroidów jest badanie przedmiotowe. Ocena wzrokowa pozwala na uwidocznienie zmian hemoroidalnych znajdujących się na zewnątrz odbytu lub takich, które zaczęły wypadać poza jego obręb. W celu wykluczenia innych chorób zlokalizowanych w okolicy odbytu wymagane jest przeprowadzenie badania per rectum.

Uwidocznienie hemoroidów wewnętrznych jest możliwe za pomocą badania anoskopowego. Jest to badanie wykonywane za pomocą sztywnego wziernika, umożliwiające zbadanie kanału odbytu i końcowego odcinka odbytnicy.

Jakie są metody leczenia hemoroidów?
W medycynie istnieje wiele sposobów leczenia hemoroidów. Wyróżniamy między innymi takie jak: metoda Barrona (podwiązanie gumką), skleroterapia, metody kauteryzacyjne, np. kriochirurgia, leczenie laserowe czy elektrokauteryzacja.

Jak należy przygotować się do zabiegu?
Przed każdym zaplanowanym zabiegiem pacjenci w naszej klinice muszą odbyć wizytę konsultacyjną, podczas której lekarz diagnozuje rodzaj zmiany i proponuje indywidualną metodę leczenia. Podczas konsultacji nasi specjaliści przeprowadzają z pacjentem szczegółowy wywiad lekarski i omawiają wszystkie metody leczenia, które można zastosować u danej osoby, uwzględniając przede wszystkim komfort i bezpieczeństwo naszych pacjentów. Lekarz podczas wizyty może przeprowadzić wstępne badanie rektoskopowe, które umożliwi mu dokładne przebadanie zmiany. Przed wykonaniem badania każdy pacjent musi mieć wykonaną lewatywę. Dokładne oczyszczenie jelit umożliwia naszym specjalistom szczegółowe zbadanie obszaru objętego zmianami chorobowymi. Zaleca się również, aby pacjenci w dniu wykonania zabiegu pozostawali na czczo.

Czy po zabiegach występują powikłania?

Revival Clinic jest wysoce wyspecjalizowaną placówką, w której stosuje się sprawdzone i mało inwazyjne metody leczenia. Możliwość wystąpienia powikłań po zabiegach leczenia hemoroidów jest znikoma, a same powikłania występują bardzo rzadko. W Revival Clinic zabiegi wykonywane są przez niezwykle doświadczonych i wykształconych specjalistów chirurgii i proktologii, co gwarantuje najwyższą jakość leczenia naszych pacjentów.

Na czym polega metoda Barrona?
Metoda Barrona jest metodą leczenia hemoroidów polegającą na podwiązywaniu zmian gumką. Jest metodą pierwszego rzutu, czyli proponuje się ją jako pierwszą w przypadku terapii hemoroidów. Stosowana jest w przypadku zmian pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia. Podczas zabiegu na zmianę wewnętrzną zakłada się elastyczną gumkę, której celem jest odcięcie dopływu krwi. Dzięki temu zmiana po 5–7 dniach obumiera i odpada.

Czym jest laserowe leczenie hemoroidów?
Jest to metoda polegająca na laserowym naświetlaniu zmiany hemoroidalnej w miejscu jej unaczynienia. Do naświetlenia dochodzi za pomocą lasera Nd:Yag, czego celem jest koagulacja naczyń i zwłóknienie tkanki hemoroidów. Zabieg laserowego leczenia choroby hemoroidalnej przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym. Charakteryzuje go bardzo wysoka skuteczność terapii, krótki okres rekonwalescencji i możliwość powrotu do normalnego funkcjonowania tuż po zabiegu. Czas zabiegu to ok. 15–20 minut.

Chirurgiczne usunięcie zmian hemoroidalnych
Chirurgiczne usuwanie hemoroidów to jedna z najczęściej stosowanych metod w leczeniu tego typu zmian. Polega ona na wycięciu zmian oraz na podwiązaniu naczyń, które doprowadzają do niej krew. Zabieg ten jest przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym i może trwać ok. 30 minut. Po zabiegu pacjent może odczuwać ból w obszarze miejsca zabiegowego, a także może pojawić się delikatne krwawienie. Okres rekonwalescencji po tym rodzaju leczenia hemoroidów wynosi 7–14 dni.