Leczenie chrapania

Laserowe leczenie chrapania NightLase

Chrapanie pojawia się, gdy powietrze przepływa przez zapadnięte, wąskie gardło i jego nadmiernie wiotkie tkanki. Poza uciążliwością dla otoczenia chrapanie jest dodatkowo przyczyną złego oddychania podczas snu i gorszego wypoczynku nocnego.

Na czym polega laserowe leczenie chrapania?

Proponowany zabieg leczniczy polega na skierowaniu wiązki lasera na tkanki gardła, aby w mechanizmie tworzenia podśluzówkowych mikroblizn doprowadzić do ich ustabilizowania. Zabieg jest niebolesny, mało inwazyjny i bezpieczny.

Ile zabiegów należy wykonać, aby leczenie przyniosło pożądane efekty?

Leczenie zaplanowane jest na cykl 3 zabiegów, po których uzyskujemy skumulowany efekt w postaci usztywnienia tkanek gardła, głównie podniebienia miękkiego i języczka. W konsekwencji tkanki gardła są mniej podatne na zapadanie podczas snu i chrapanie staje się znacznie mniejsze.

Jak należy się przygotować?

Przed pierwszym zabiegiem przez przynajmniej godzinę nie należy spożywać żadnych pokarmów. Wymagane jest odbycie konsultacji laryngologicznej, podczas której specjalista zakwalifikuje pacjenta do zabiegu na podstawie badania laryngologicznego wykluczającego zmiany obturacyjne gardła środkowego oraz nosogardła. W dniu zabiegu należy być w pełni zdrowym w obrębie nosa oraz gardła.

Czy zabieg jest bolesny?

Procedura zabiegowa jest bezbolesna, jednak jeśli to koniecznie, pacjenci bardzo podatni na odczuwanie bólu są znieczulani miejscowo.

W jakich odstępach wykonuje się zabiegi?

Wymagane jest wykonanie serii 3 zabiegów, aby uzyskać pożądany efekt. Pierwszy zabieg może być wykonany na pierwszej wizycie po kwalifikacji pacjenta do zabiegu. Drugi odbywa się po 2 tygodniach od pierwszego, a trzeci po 4 tygodniach od drugiego zabiegu. Czas leczenia, uwzględniający odpowiednią częstotliwość wykonywanych zabiegów, to 1,5 miesiąca.

Czy zabiegi należy powtarzać?

Zazwyczaj wystarczy odbyć 1 sesję składającą się z 3 zabiegów, aby całkowicie zniwelować problem chrapania. Jednak zdarzają się przypadki, gdy zabiegi należy powtórzyć. Robi się to zazwyczaj po upływie 6 miesięcy od pierwszej terapii.

Jakie mogą być odczucia po zabiegu?

Przez kilka dni po wykonaniu zabiegu pacjent może odczuwać ból w obrębie gardła przypominający ból anginowy. Należy jednak pamiętać, iż każdy pacjent jest inny i stopień odczuwania bólu jest zależny od jego indywidualnych predyspozycji.

Czy istnieje ryzyko wystąpienia powikłań?

Istnieje, jednak jest ono znikome. Po zabiegu może dojść do infekcji gardła, zaburzeń barwy głosu czy też niewydolności podniebienno-gardłowej. Po zabiegu podniebienie może zmienić kolor na szarobrązowe, a także mieć nierówną strukturę. Zazwyczaj aby uniknąć ryzyka infekcji, pacjent przez pewien okres po zabiegu przyjmuje przepisany przez lekarza antybiotyk.