PROKTOLOGIA

Konsultacja proktologiczna

Konsultacja proktologiczna jak każde badanie lekarskie, niezależnie od tego, do jakiego specjalisty udaje się pacjent, składa się z dwóch etapów: badania podmiotowego oraz badania przedmiotowego. Badanie podmiotowe (określane również jako wywiad lekarski) przeprowadzane jest na początku, ponieważ lekarz dostosowuje badanie przedmiotowe do tego, jaki jest konkretny powód zgłoszenia się pacjenta do kliniki. Specjalistę proktologa interesować będą przede wszystkim dolegliwości, związane ze schorzeniami odbytu i jelita grubego.

Lekarz może zapytać pacjenta o charakter wypróżnień, m.in. o ich częstość, konsystencję stolców czy o tendencje do występowania biegunek i zaparć. Istotne będą także informacje o tym, czy w stolcu pojawiają się nieprawidłowe substancje, takie jak śluz czy krew. Ważne są również informacje o wszelkich innych objawach schorzeń proktologicznych, takich jak:

bóle brzucha, świąd okolicy odbytu, dolegliwości bólowe zlokalizowane w okolicy odbytu (tutaj lekarz może uszczegółowić wywiad o to, kiedy to pojawia się ból, np. przed czy po wypróżnieniu, czy jest on stały, czy też przerywany, oraz jakie jest natężenie takiego bólu), nietrzymanie gazów czy stolca.

Innymi elementami wywiadu lekarskiego podczas konsultacji proktologicznej są pytania o obecne u pacjenta schorzenia przewlekłe, o zażywane przez niego leki czy też dotyczące występowania problemów proktologicznych w przeszłości.

Po przeprowadzeniu badania podmiotowego możliwe jest wykonanie badania przedmiotowego. Podczas konsultacji proktologicznej najistotniejszym jego elementem jest badanie per rectum. Uczucia towarzyszące temu badaniu trudno uznać za przyjemne i przez to część pacjentów może chcieć go uniknąć, należy jednak wyraźnie podkreślić, że badanie per rectum jest bardzo ważne – dzięki niemu zdiagnozowany może być nawet nowotwór.

Na drodze badania per rectum możliwa jest ocena tylko krótkiego fragmentu odbytu, zobrazowanie dłuższego odcinka odbytu i fragmentu odbytnicy możliwe jest natomiast poprzez przeprowadzenie anoskopii. Do jej wykonania potrzebny jest anoskop, czyli mająca kilka-kilkanaście centymetrów rurka.

Przed wykonaniem dwóch omawianych powyżej badań pacjent nie musi podejmować specjalnych przygotowań – wystarczające będzie oddanie stolca i oczyszczenie okolic odbytu przed wizytą u proktologa. Przygotowań (w postaci np. lewatywy) wymaga z kolei inne badanie, które bywa przeprowadzane w ramach konsultacji proktologicznej – mowa o rektoskopii. Przygotowanie w przypadku tego badania jest konieczne ze względu na to, że rektoskopia służy obrazowaniu głębszych (bo sięgających nawet do fragmentów okrężnicy) partii jelita grubego.

Podczas  wizyty warto również zadać laryngologowi wszystkie nurtujące nas pytania

Przed przyjściem na konsultację medyczną, warto wcześniej przygotować listę przebytych chorób, zażywanych leków i suplementów (również ziołowych) oraz alergii, a jeśli pacjent ją posiada, także dokumentację medyczną choroby i przebytych zabiegów. Należy też zastanowić się, kiedy dokładnie pojawiły się aktualne problemy ze zdrowiem i niepokojące objawy. Bardzo ważne jest również, aby podczas konsultacji lekarskiej niczego nie zatajać – należy powiedzieć lekarzowi o przebytych zabiegach, operacjach, ewentualnych używkach i problemach ze zdrowiem. Ukrycie faktów, choć mogą na pozór wydawać się nieistotne, może niezwykle istotne dla postawionej diagnozy.

Revival Clinic

NIE

Ciało

Zarezerwuj wizytę u lekarza proktologa