PROKTOLOGIA

Badanie rektoskopowe

Rektoskopia

Rektoskopia jest badaniem endoskopowym, które umożliwia ocenę błony śluzowej jelita grubego, a szczególnie odbytnicy i esicy. Wykonuje się ją zarówno w celach diagnostycznych, jak i terapeutycznych. Chociaż rektoskopia budzi wśród pacjentów wiele obaw ze względu na swój inwazyjny charakter, jest badaniem zupełnie bezbolesnym, bezpiecznym oraz krótkim – trwa zwykle od 5 do 10 minut.

NIE

Ciało

Zarezerwuj konsultację online.

Rektoskopia pełni ważną rolę w diagnozowaniu chorób dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Umożliwia m.in. wykrycie polipów i zmian w obrębie odbytnicy, endometriozy, wyjaśnienie przyczyn częstych biegunek, problemów z wypróżnieniem czy krwawienia z odbytu. Wykonuje się ją także w celach terapeutycznych, takich jak usunięcie ciał obcych oraz polipów, zahamowanie krwawienia, poszerzenie zwężeń jelita. Umożliwia ona także pobranie próbek do dalszych badań – bakteriologicznego i histopatologicznego.

Wskazania:

• podejrzenie wczesnych okresów rozwoju raka odbytu, odbytnicy i okrężnicy
  • podejrzenie stanów przedrakowych pod postacią polipów
  • wrzodziejące zapalenie jelita grubego
  • uchyłkowatość okrężnicy
  • endometrioza
  • bóle lędźwiowe i krzyżowe
  • ustalenie przyczyny krwawień, biegunek, przewlekłych zaparć

Rektoskopia nie powinna być przeprowadzana u pacjentów z chorobą Leśniowskiego-Crohna, z zaburzeniami krzepnięcia krwi, zapaleniem otrzewnej i wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego. Kobiety w zaawansowanej ciąży również nie powinny być poddawane temu badaniu.

Bardzo ważne jest pozostanie na czczo. Warto także pamiętać o nieprzyjmowaniu żadnych środków przeczyszczających, ponieważ mogą one utrudnić przeprowadzenie badania.

Na początku lekarz wykonuje badanie per rectum, czyli bada odbyt z zewnątrz i wewnątrz za pomocą palców dłoni. Chory powinien opierać się na kolanach i łokciach. Następnie do odbytnicy wprowadzany jest rektoskop – urządzenie zbudowane ze sztywnej, metalowej rurki, umożliwiające precyzyjne oględziny błony śluzowej. Wbrew różnym opiniom rektoskopia nie boli. Końcówka rektoskopu jest nasmarowana środkiem znieczulającym, więc pacjent może odczuwać jedynie lekki dyskomfort. Wszystko jednak zależy od profesjonalizmu lekarza, który przeprowadza badanie. Pacjent może także otrzymać środki uspokajające, a w wyjątkowych przypadkach także przeciwbólowe. Rektoskopia zwykle trwa nie dłużej niż kilkanaście minut.

Badanie przeprowadza się przy użyciu rektoskopu, instrumentu wyposażonego w układ optyczny przenoszący obraz z wnętrza ciała.

Należy postępować zgodnie z zaleceniami wydawanymi przez lekarza

Po rektoskopii może wystąpić lekkie krwawienie z odbytu, szczególnie po usuwaniu polipów, a także reakcja alergiczna na żel znieczulający. Do bardzo rzadkich powikłań należy rozerwanie ściany jelita grubego. Pacjent powinien zgłosić się do lekarza, jeśli po badaniu oddaje czarne stolce, boli go brzuch, odczuwa objawy zbliżone do przeziębienia – gorączkę, dreszcze. Ponadto badany nie powinien prowadzić samochodu, jeśli przyjął leki uspokajające.

Konsultacja proktologiczna z anoskopią 340 PLN
Konsultacja proktologiczna z rektoskopią 450 PLN