FLEBOLOGIA

Konsultacja flebologiczna

Podczas konsultacji flebologicznej zbierany jest wywiad lekarski. Pozwala to ustalić początek, a często również – przyczynę problemu, co ułatwia ustalenie planu terapeutycznego. Istotne są czynniki takie jak aktywność fizyczna, warunki pracy, występowanie żylaków w rodzinie. Czasami poszerzone żyły zaczynają być widoczne u kobiet w ciąży, kiedy odpływ krwi żylnej z nóg jest utrudniony. Lekarz z pewnością zapyta również o nałogi pacjenta, gdyż choroby flebologiczne występują częściej u osób, sięgających po tytoń.

Następnym etapem konsultacji flebologicznej jest oglądanie kończyn dolnych. Ich wygląd pozwala określić, jak bardzo zaawansowana jest choroba, a także pomaga we wstępnym wyborze metody usunięcia poszerzonych naczyń. Decydujące znaczenie mają również badania wykonywane w trakcie konsultacji. Dawniej wykonywano próby, które polegały na bandażowaniu, oraz odpowiednim ustawianiu kończyny, w celu określenia czy występuje cofanie się krwi żylnej (refluks), a zatem – czy zapobiegające temu zjawisku zastawki są wydolne. Za ich pomocą można był również określić miejsce, w którym powstaje refluks żylny. Dzisiaj te próby zostały wyparte przez nieinwazyjne, ale odznaczające się znacznie większą precyzją badania USG Doppler żył, czyli metodę obrazowania za pomocą ultradźwięków. Na ekranie za pomocą kolorów są uwidaczniane przypływy żylne, można również sprawdzić elastyczność ich ścian, a także określić, jaki jest stan zastawek. Dużą zaletą badania USG Doppler jest również możliwość uwidocznienia skrzeplin krwi w żyłach głębokich, których fragmenty mogą się odrywać tworząc materiał zatorowy w płucach, co grozi powikłaniem niebezpiecznym dla życia – zatorowością płucną.

Po wykonaniu badań, lekarz powinien móc potwierdzić, lub wykluczyć chorobę naczyń żylnych, oraz zaproponować metodę leczenia. To dobry moment, aby zadać pytania, np. dotyczące jej kosztu, ilości wymaganych zabiegów, oraz możliwych komplikacji. Warto dowiedzieć o możliwość wykonania mniej inwazyjnych procedur np. laserowego usuwania żylaków, ponieważ czas rekonwalescencji jest znacznie krótszy niż w przypadku klasycznej operacji żylaków („stripping”), co będzie bardzo ważne dla osób aktywnych. Lekarz może zalecić również przyjmowanie leków, które usprawnią przepływ krwi w żyłach i złagodzą objawy związane z opuchlizną nóg.

Podczas  wizyty warto również zadać laryngologowi wszystkie nurtujące nas pytania

Przed przyjściem na konsultację medyczną, warto wcześniej przygotować listę przebytych chorób, zażywanych leków i suplementów (również ziołowych) oraz alergii, a jeśli pacjent ją posiada, także dokumentację medyczną choroby i przebytych zabiegów. Należy też zastanowić się, kiedy dokładnie pojawiły się aktualne problemy ze zdrowiem i niepokojące objawy. Bardzo ważne jest również, aby podczas konsultacji lekarskiej niczego nie zatajać – należy powiedzieć lekarzowi o przebytych zabiegach, operacjach, ewentualnych używkach i problemach ze zdrowiem. Ukrycie faktów, choć mogą na pozór wydawać się nieistotne, może niezwykle istotne dla postawionej diagnozy.

NIE

Nogi

Zapisz się na zabieg, zarezerwuj online.

Revival Clinic